Olen päässyt urallani siihen pisteeseen, että opettelen hakemaan, löytämään, karsimaan ja suodattamaan nettisivuja, joista on projektini näkökulmasta hyötyä. Yleensä ystäväni herra Google on aika pettämätön, mutta nyt hakusana "mediakasvatus" sen sijaan tuottaa lähinnä tuttua höttöä, jota olen jo vanhasta muistista kerännyt talteen. Minulla on kuulkaa kadoksissa sellaiset sivut, jotka tuottaisivat esimerkiksi keskiverto alakoulun opettajalle ahaa-elämyksen: "Kas näin alankin toteuttamaan mediakasvatusta omassa luokassani". Aika monella sivulla nimittäin todetaan, että tässä on sivut, johon koottu tosi paljon tietoa siitä ja tästä, ole ystävällinen ja ala valikoida sisälmyksistä niitä sisältöjä, jotka saattaisivat olla hyödyllisiä sinulle ja oppilaillesi.

Olen ainakin itse niin laiska, että haluan sisältöni kolmella klikkauksella ja mahdollisesti vielä paperitulosteena. Jos olisin 20-päisen alakouluikäilauman opettaja ja minulla olisi teini-ikäisiä lapsia, laiska mies ja hillitön asuntolaina, haluaisin tuon materiaalin vielä vähemmillä klikkaamisilla. En ihmettele, että ihmiset turhautuvat näihin loputtomiin sivustoihin! Muistan joskus törmänneeni sellaiseen sivuun, johon joku kiltti atk-opettaja oli listannut netistä ladattavat ilmaiset kuvan-äänen-tekstin- ja ties minkä-käsittelyohjelmat ja suomentanut käyttöohjeet oheen. Tällaisista sivuista haaveilen.

Toivo ei ole vielä mennyt. Nyt takaisin googlaamaan...